الأربعاء، 9 يوليو 2014

كيف تختار المكمل الغذائي المناسب لك

الكثير منا لا يعرف متى وزنه يكون مناسب .. وايه المكمل الغذائي المناسب للمرحلة اللي هو فيها. كتير جداً تلاقي الاعب يقول انا اخدت واي بروتين ولكن وزني لم يزيد كيلو واحد .. واخر يقول انا اخدت سيرياس ماس وزد الدهون عندي وطلعلي كرش. هنا يكون العيب من اللاعب وليس المكمل الغذائي. وهنا سنوضح كل شئ في هذا الموضوع.


 كمثال .. سنأخد شخص طولة 170 سم .. ونطبق التالي   

لو طولك 170سم ووزنك من 55 لـ 60 كيلو :
 فانت نحيف وتحتاج الي مكمل غذائي يحتوي على سعرات حرارية عالية ودهون عالية ويحتوي على كل العناصر الغذائية لمرحلة التاسيس العضلي وهذه المكملات هي ( سيرياس ماس_تروماس_ماسل جوس_سوبر ماس جينر ) وطبعا ده بجانب الغذاء الذي يجب ان يحتوي على سعرات حرارية عالية ودهون .

لو طولك 170سم ووزنك من 65 لــ 70ك :
فوزنك متناسق شئ ما مع طولك وهذه طبعا ترجع الي خامة جسمك وشكله. ولكن في هذه المرحلة يكون جسمك قد بداء بالتأسيس وهنا تحتاح الي الزيادة لعضلية ولكن هنا تفرق بين جسم وجسم اخر.

لو طولك 170 سم ووزنك من 75 لــ 80ك :
وتريد ان تكمل فترة الضخامة العضلية ف ايضا يمكنك الاعتماد على المكمل المتوسطة الدهون و السعرات التي ذكرتها من قبل.

لو طولك 170 سم ووزنك اعلى من 80ك :
وتبحث عن التخسيس او التنشيف .. هنا يجب ان تستخدم مكمل غذائي لا يحتوي على سعرات او دهون ويكون بروتين ايزوليت (معزول).

وهنا المكمل يكون دوره المحافظة على الضخامة التي اكتسبتها ويحافظ عليها من الهدم ويساعد في رفع وزنك العضلي ولكن ليس بالكثير.فهو دوره الاساسي المحافظة على العضلات. ومثال على المكملات (ايزو 100_ايزو بيور_بلاتينويم ايزوليت).

- طبعا في هذه المرحلة نظامك الغذائي يكون قليل السعرات والدهون .. وعالي البروتين وممكن تلجاء الي حارق الدهون في هذه الفترة.

إذا كان جسمك يحتفظ بالدهون والسعرات الحرارية :
هنا يجب استخدام مكمل متوسط السعرات والدهون حتى نتمكن من حرقها وتحويلها الي الياف عضلية بكل سهولة .. وحتى لا تتخزن الدهون في الجسم وتنقلب الي ترهلات او كرش .. والمكملات التي ممكن نستخدمها في هذه الفترة هي (واي بروتين - نيتروتك - MyoFusion  ) وهذه المكملات تتراوح نسبة الدهون فيها من 1 جرام ل 3 جرام وهذه نسبة ممتازة لهذه المرحلة ان كنت تبحث على ضخامة عضلية صافية.

إذا كان جسمك لا يحتفظ ابداً بالدهون او السعرات : ويفقدها بسرعة رهيبة فهنا يجب الاعتماد علي مكمل عالي الدهون والبروتين ايضا ويجب الاستمرار عليه حتى الوصول الي االوزن المناسب ومثال على هذه المكملات (Pro Complex Gainer _سينثا6) وغيرها من المكملات.

هناك انواع كثيره من المكملات الغذائية وشركات كبير وكلها ممتازة جداً بس اهم حاجة ان تعرف ايه هو المكمل المناسب ليك وللفترة اللي انت فيها واهم حاجة يكون عندك هدف وتعرف ان عايز تضخم او تنشف. واهم حاجة استخدام المكملات يكون بشكل صحيح كما هو موضح على علبة المنتج.

بلاقي واحد معاه شكارة سيرياس ماس وبتفضل معاه شهر او اكتر مع ان الاستخدام الصحيح للسيرياس بيخليها 10 ايام بس وفي الاخر يرجع يقول السيرياس مش حلو ومعملش اي حاجة معايا.

وفي نفس الوقت مينفعش تشوف محمد صاحبك بياخد نيتروتك وتلاقيه جاب نتيجة كويسة ف انت تروح تاخده ممكن يكون صاجبك بيلعب من فترة وجسمه محتاجه لكن انت ك مبتدئ جسمك محتاج مكمل يحتوي على كل العناصر الغذائية الازمة لمرحلة التاسيس العضلي وليس البروتين فقط. 

يجب ان تكون موفق في اختيار المكمل الغذائي المناسب لك لتحقق اقصى استفاده في تمارينك 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق